We own the school

Met het bordspel We own the school ga je samen met leerlingen, leraren, schoolleiders of ouders in gesprek over eigenaarschap. Het doel van dit spel is een gesprek op gang te brengen over ‘eigenaarschap van leren’ en hoe de school dat kan bevorderen. Leerlingen en docenten zijn immers meer gemotiveerd als zij eigenaarschap ervaren. Het spel is dus een instrument om het eigenaarschap binnen de school in gang te zetten en te vergroten waarmee de leer,- en werkprestaties verhogen.
Het spel wordt gespeeld aan tafel door zes deelnemers. Dat kunnen leerlingen zijn, docenten, ouders of andere medewerkers. Het spel bestaat uit een deel dat gaat over het “hier en nu” van de school en een deel dat over de toekomst gaat. Welke verandering willen de deelnemers zien in de school. Het gesprek dat ontstaat gaat over praktische dagelijkse zaken in het klaslokaal of in de school.

Er zijn drie soorten kaartjes waarmee gespeeld wordt. Er zijn kaartjes met leerlingen-stellingen, docenten-stellingen en organisatie-stellingen. Je kan kiezen om iedere groep in de school apart te laten spelen maar je kan er ook juist voor kiezen om leerlingen, docenten en andere medewerkers te mengen.

Aan het eind van het spel gaan de verschillende tafel aan elkaar vertellen wat hun spel heeft opgeleverd.
Bij het spel wordt gebruikte gemaakt van een taxonomie van scholen Het gaat daarbij over zes verschillende typen schoolcultuur. In het volgende filmpje wordt die taxonomie uitgelegd.




De opbrengst van het spel wordt verzameld en later terug gerapporteerd. De scholen ontvangen dan van SOL een dataoverzicht waarmee grafisch de typologie van de school zichtbaar wordt. De school kan dat gebruiken om nieuw beleid te maken, als input voor een schoolplan of om met een projectgroep veranderingen in gang te zeten. 


Uitbreidingsset

 

Er is inmiddels ook een uitbreidingsset voor het VO. Die gaat over thema’s zoals school & maatschappij en over pedagogiek & didactiek. Je kan het spel en de uitbreidingsset bestellen via onze winkel. Of je kan de stichting benaderen om het spel te komen spelen. Bijvoorbeeld tijdens een studiedag.