Met trots presenteren wij onze versie van het SOL spel, Dit is mijn school. Samen met verschillende partners uit het primair onderwijs is het spel speciaal ontwikkeld voor de basisscholen van Nederland. Het spel heeft tot doel om een gesprek op gang te brengen over ‘Eigenaarschap van leren’. Leerlingen en leerkrachten die eigenaarschap ervaren, leren met meer motivatie. Bij eigenaarschap past ‘regie over eigen leren’, een belangrijke vaardigheid om te kunnen leren. Interessante vraag is, en het spel nodigt uit tot beantwoording ervan, hoe de school ‘Eigenaarschap van leren’ kan bevorderen.
Het spel
Het spel kent twee rondes, ronde 1 start met het ‘hier en nu’. De spelleider vraagt de deelnemers: ‘Welke stelling past het beste bij de huidige situatie? Kies de stelling die het beste bij jou past.’ De leerling stellingen gaan onder andere over de leerstof, je werkplek, dagindeling en planning en projecten, leren en verbeteren.
Ook zijn er stellingen die gaan over het gedrag van docenten en over de organisatie. Kortom, het spel biedt een totaaloverzicht van de school rond het thema eigenaarschap. Als alle stellingen zijn geweest, kan de spelleider samen met de deelnemers kort reflecteren op de opbrengst: ‘Wat zie je? Wat valt je op?’ Dan volgt speelronde 2. Het bord ‘Toekomst’wordt nu in het midden gelegd. De spelleider licht ronde 2 toe en vraagt: ‘Hoe zou je willen dat de school er over vijf jaar uitziet? Kies de stelling die het beste bij jou past.’ Na het spelen van het spel bestaat de mogelijkheid om alle opbrengsten op te laten maken vanuit onze data tool. Dan is het tijd voor reflectie. Waar staat de school? Waar wil de school naartoe? Welke actie(s) nemen we na het spel?