SOL voor het primair onderwijs.

Met trots presenteren wij onze nieuwe versie van het SOL spel, Dit is mijn school. Samen met verschillende partners uit het primair onderwijs is het spel speciaal ontwikkeld voor de basisscholen van Nederland. Het spel heeft tot doel om een gesprek op gang te brengen over ‘Eigenaarschap van leren’. Leerlingen en leerkrachten die eigenaarschap ervaren, leren
 met meer motivatie. Bij eigenaarschap past ‘regie over eigen leren’, een belangrijke vaardigheid om te kunnen leren. Interessante vraag is, en daar nodigt het spel toe uit, hoe de school ‘Eigenaarschap van leren’ kan bevorderen.


 

Totaalpakket

Om de meeste opbrengsten uit het spel te halen bieden we van SOL een totaalpakket aan. In dit pakket zit onder andere een begeleiding op de school door een van onze getrainde spelbegeleider(s) en een uitgebreide rapportage met professionele visuals vanuit onze SOL app. 

De kosten per spelbegeleider (dagdeel, 4 spellen per 24 deelnemers) en gebruik van de SOL spellen (1 spel blijft achter op school), rapportage van de sessie, gesprek m.b.t. opbrengsten en evt. vervolg  excl. reiskosten en BTW bedragen: € 1195,-

Het totaalpakket bestaat uit:

  • Intakegesprek m.b.t. spelsessie SOL met contactpersoon van de basisschool.
  • Voorbereiding spelsessie SOL (planning, indeling, presentatie, notitieformulieren).
  • Dagdeel spelsessie SOL (Opbouw sessie op locatie, spelsessie, afbouw) op locatie.
  • Gebruik van max. 4 SOL spellen per SOL procesbegeleider (4x6 = 24 deelnemers)
  • SOL spel (1x) a € 175,- blijft achter op de school.
  • Format voor verwerking school specifieke notities (kwalitatieve analyse) wordt aangeleverd.
  •   Data-opbrengst spelsessies (kwantitatieve analyse) wordt verwerkt in analyse-tool.
  • Terugkoppeling van kwantitatieve data a.d.h.v. rapportage en visuals.
  • Gesprek m.b.t. opbrengsten (kwalitatief en kwantitatief) met contactpersonen en mogelijke vervolgstappen of activiteiten op de school.
  • Voorbereiding spelsessie SOL (planning, indeling, presentatie, notitieformulieren).
     


Het spel

 Het spel kent twee rondes, ronde 1 start met het ‘hier en nu’. De spelleider vraagt de deelnemers: ‘Welke stelling past het beste bij de huidige situatie? Kies de stelling die het beste bij jou past.’

De leerling stellingen gaan over:


Ook zijn er stellingen die gaan over het gedrag van docenten en over de organisatie. Kortom, het spel biedt een totaaloverzicht van de school rond het thema eigenaarschap. 

Als alle stellingen zijn geweest, kan de spelleider samen met
de deelnemers kort reflecteren op de opbrengst: ‘Wat zie je?
Wat valt je op?’

Dan volgt speelronde 2. Het bord ‘Toekomst’wordt nu in het
midden gelegd.
De spelleider licht ronde 2 toe en vraagt: ‘Hoe
zou je willen dat de school er over vijf jaar uitziet? Kies de
stelling die het beste bij jou past.’


Na het spelen van het spel bestaat de mogelijkheid om alle opbrengsten op te laten maken in de SOL app. 
Dan is het tijd voor reflectie. Waar staat de school? Waar wil de school naartoe? Welke actie(s) nemen we na het
spel?